کشیش ادوارد هوسپیان‌مهر در خداوند آرامی گرفت

«محبت نیوز»- کشیش ادوارد هوسپیان‌مهر، ناظر سابق کلیساهای جماعت ربانی ایران و شبان ارشد کلیسای ایرانیان شمال لندن، پس از سال‌ها خدمت مستمر در میان جامعه مسیحیان فارسی‌زبان و ارمنی، امروز جمعه پنجم تیرماه ۱۴۰۵ بر اثر سکته قلبی در هفتاد و شش سالگی درگذشت. وی که برادر اسقف شهید هایک هوسپیان‌مهر بود، یکی از رهبران برجسته و محبوب مسیحی ایرانی در دهه‌های اخیر به شمار می‌رفت.

هیئت شبانی و مشایخ کلیسای ایرانیان شمال لندن با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام خبر درگذشت کشیش هوسپیان‌مهر، از ایشان به عنوان یکی از ستون‌های کلیسای فارسی‌زبان یاد کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:

«امروز، کلیسای جهانی پدری را از دست داد که نقش بی بدیلش در شکل‌گیری، رشد و استواری کلیسای فارسی‌زبان، برای همیشه در تاریخ این کلیسا ماندگار خواهد ماند. او خادمی فروتن، شبانی دلسوز و پدری مهربان بود که زندگی خود را وقف خدمت به خداوند و بنای کلیسای مسیح در میان فارسی‌زبانان کرد. میراث ایمان، محبت و وفاداری او در قلب هزاران نفر برای همیشه باقی خواهد ماند.»

ادوارد هوسپیان‌مهر در خانواده‌ای ارمنی در تهران متولد شد. او در سن ۱۲ سالگی به مسیحیت ایمان آورد و از ۱۸ سالگی مسیر خدمت شبانی را آغاز کرد. وی به مدت ۲۷ سال به عنوان شبان در کلیساهای جماعت ربانی در شهرهای اصفهان (۷ سال)، ارومیه (۹ سال) و تهران (۱۱ سال) خدمت کرد.

پس از شهادت برادر بزرگترش، اسقف هایک هوسپیان‌مهر در سال ۱۹۹۴، مسئولیت سنگین نظارت بر کلیساهای جماعت ربانی ایران را بر عهده گرفت. در طول ۳۵ سال خدمت فعال او در ایران، شمار زیادی از نوکیشان مسیحی آموزش دیده و رهبری کلیساهای نوپا را در شهرهای مختلف عهده دار گردید.

در سال ۲۰۰۳، کشیش ادوارد به همراه خانواده برای سفری کوتاه راهی انگلستان شد، اما شرایط سیاسی وقت مانع از بازگشت وی به وطن گردید. او پس از اقامت ناخواسته در بریتانیا، دعوت کلیسای ایرانیان لندن را پذیرفت و مسئولیت شبانی ارشد سه شعبه این کلیسا (غرب لندن، شمال لندن و کلیسای ارامنه) را بر عهده گرفت.

وی از سال ۲۰۱۳ با سپردن اداره کلیسای لندن به هیئت شبانی، تمرکز خود را بر هدایت کلیساهای شمال لندن و بخش ارامنه معطوف ساخت و هم‌زمان به عنوان ناظر شورای کلیساهای ایرانی «همگام» در اروپا و بریتانیا فعالیت داشت.

کشیش ادوارد در سال ۱۹۷۴ با آناهید خدابخشیان ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند به نام‌های رزیتا، آنیتا، تالی و هوان شد. آناهید که در تمامی سال‌های سخت خدمت در ایران پشتیبان او بود، در سال ۲۰۰۱ بر اثر بیماری سرطان درگذشت. وی سال‌ها بعد با نازی میرپنجی، از ایمانداران فارسی‌زبان که همسر پیشین خود (از اعضای کلیسای انجیلی) را از دست داده بود، ازدواج کرد.

از اسقف ادوارد هوسپیان‌مهر به عنوان یکی از شیواترین واعظان مسیحی ایرانی یاد می‌شود. موعظه‌ها، تعلیمات الهیاتی و سخنرانی‌های او در قالب نوار کاست، لوح فشرده، ویدیو و بسترهای اینترنتی به‌طور گسترده در میان فارسی‌زبانان سراسر جهان دست‌به‌دست شده است. حضور مداوم این رهبر برجسته مسیحی در برنامه‌های تلویزیون‌های ماهواره‌ای و کنفرانس‌های بین‌المللی، نقش مهمی در آموزش الهیات مسیحی ایفا کرد.

ضمن ابراز همدری و تسلیت ، فقدان زمینی این خادم عیسی مسیح را به جامعه مسیحیان ایران تسلیت گفته و برای بازماندگان او از درگاه عیسی مسیح صبر و تسلی خداوند را آرزومندیم.

“مرگ سرسپردگان خداوند در نظر او گرانبها است” (مزامير ۱۱۶: ۱۵).

Tagged:

شبکه‌های اجتماعی